Hemicorporectomy: a collective review

Hemicorporectomy eller translumbar amputation er blevet beskrevet som den mest revolutionerende af alle operative procedurer. Frederick E. Kredel, som først gav udtryk for operationskonceptet i 1950, omtalte det som halfectomi. Demonstrationer af hans kadaverstudier viste, at operationen var gennemførlig. Amputationen foretages gennem det nederste lændeområde af kroppen. Nødvendige livsfunktioner bevares i den øverste del af torsoen. Kredel forestillede sig hemicorporectomy som en kurativ operation for lokalt fremskreden kræft, der er begrænset til bækkenet, og som ikke kan behandles med almindelige operative indgreb. Andre indikationer er intrakvente decubitus-sår med maligne forandringer, især hos paraplegikere, bækkenorganer og knogleinfektioner med ikke-helende fistler samt knusende traumer mod bækkenet. Den første hemicorporectomy-operation blev rapporteret i 1960. Der er blevet registreret 34 operationer i verdenslitteraturen. Der er tilføjet to hidtil uanmeldte tilfælde, hvilket øger det samlede antal til 36. Gennemgangen af disse 36 tilfælde bekræfter den overbevisning, at hæmikorporektomi er et humant og etisk alternativ til de lidelser, der er belastet af en fremadskridende, smertefuld og ildelugtende ondartet sygdom, som ikke kan behandles med konventionelle midler. Selv om helbredelsesprocenten ikke er væsentlig, er de bedste resultater rapporteret hos paraplegikere med hårdnakkede decubitus-sår med eller uden malignitet. Rehabilitering er langvarig og bekostelig. De fleste overlevende er blevet genetableret til beskæftigelse før operationen eller til anden lønnet beskæftigelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.