EP REVIEW: ”Lake Effect Kid” av Fall Out Boy

Är det någon mening med att ha positiva förväntningar på ny Fall Out Boy-musik längre? Visserligen var både Save Rock And Roll och American Beauty / American Psycho bra respektive hyfsade album trots hur mycket skiftet till renodlad pop slet fanbasen i två delar, men M A N I A såg ett band stirra så djupt ner i kaninhålet att de till slut föll i, en hemsk, fladdrig röra av ett album som tyvärr har fått se bandet rida till högsta höjder på länge. Och ja, det är ett gammalt skämt vid det här laget att skälla på Fall Out Boy för så mycket skamlös pandering som de gör, men när man betänker att de var ett av 2000-talets mest spännande och nyskapande poprockband är det rättvist befogat.

Och det för oss till Lake Effect Kid, deras nya EP med tre spår som är inramad som en hyllning till deras hemstad Chicago, och byggd kring titelspåret som började sitt liv som en demo som dök upp på ett Decaydance-mixtape från 2008, samt vad Pete Wentz beskriver som en ”halvny låt” och en ”mycket ny låt”. Redan bara utifrån dessa godbitar av beskrivningar framstår Lake Effect Kid som något av en retrospektiv över det senaste decenniet av Fall Out Boy, med en krönika över hur utmärkt Folie À Deux-eran var, ända fram till nu, där ett band som är så kreativt moribond skramlar efter vilka idéer de än kan, oavsett hur lite de fungerar.

På den grunden är det otroligt lätt att identifiera Super Fade som den ”mycket nya låten” här, eftersom den är mindre av en öm tumme och mer av en pusfylld, gangrenös sådan. Av någon ogudaktig anledning är det en repris av Young And Menace-formeln med klumpiga elektroniska droppar och en överdrivet syntetisk produktion som inte känns som om en enda människa varit inblandad, men med tanke på att de obekvämt skrikiga höga tonerna är ett resultat av Patrick Stump själv snarare än någon form av tonhöjdsförskjutning, kan det vara aktivt värre. Tack och lov är de andra två spåren mycket bättre, och särskilt titelspåret kommer som en överraskning. Fall Out Boy kunde lätt ha tagit originaldemonstrationen, bytt ut alla framträdande gitarrer mot syntar och klämt in ett Post Malone-inslag någonstans, men nej, Lake Effect Kid är en enkel remaster som känns trogen det de gjorde för tio år sedan. De smarta, trubbiga texterna återkommer i all sin avskyvärda prakt, Stump känns återigen som ett naturligt vokalt kraftpaket utan att kvävas i effekter, och även om det onekligen är poppigt och överdrivet, har Folie À Deuxs rockkärna en mycket bestämd närvaro inom. Den kommer aldrig att vara bland deras bästa, men att höra denna röriga, moderna inkarnation av Fall Out Boy släppa en sång som denna som är så tydligt skyldig till det förflutna är definitivt en bra sak.

Vad gäller City In A Garden, den ”halvt nya låten”, så faller den egentligen bara någonstans i mitten. Save Rock And Roll-stilen med klirrande, tunga slagverk och glänsande syntar varvat med lika polerade gitarrer ger den en känsla av stor pondus, men det är egentligen allt som finns att säga om den. Vid en tidpunkt då Fall Out Boy har handlat om ytterligheterna på vardera sidan av kvalitetsspektrumet, är en låt som bara är hyfsad definitivt uppskattad, men i slutändan vacklar den när den är inklämd mellan var och en av dessa ytterligheter. Ändå finns det uppenbarligen fortfarande en affinitet inom Fall Out Boy-lägret för deras tidigare jag om Lake Effect Kid är något att gå efter, och för så all-over-the-place som den här EP:n är, i områden rör den sig i rätt riktning. Med tanke på karaktären hos en glorifierad oddssamling som denna kommer den förmodligen inte att bli mycket, men den är bra att ha oavsett, och tjänar till att sporra hoppet om att kanske några fler bortglömda Fall Out Boy-spår kommer att se dagens ljus så småningom. Det är det enda sättet vi kommer att få anständig musik från dem längre, trots allt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.