Hemicorporectomia: o recenzie colectivă

Hemicorporectomia sau amputația translumbară a fost descrisă ca fiind cea mai revoluționară dintre toate procedurile operatorii. Frederick E. Kredel, care a exprimat pentru prima dată conceptul operației în 1950, s-a referit la aceasta sub denumirea de halfectomie. Demonstrația studiilor sale pe cadavre a stabilit fezabilitatea operației. Amputația se efectuează prin zona lombară inferioară a corpului. Funcțiile vitale necesare sunt păstrate în partea superioară a trunchiului. Kredel a imaginat hemicorporectomia ca pe o operație curativă pentru cancerul local avansat, limitat la pelvis, care nu poate fi cuprins de intervenția operatorie standard. Alte indicații sunt ulcerele de decubit intratabile cu modificări maligne, în special la paraplegici; organele pelviene și infecția osoasă cu fistule care nu se vindecă; și traumatismele prin strivire la nivelul pelvisului. Prima operație de hemicorporectomie a fost raportată în 1960. Treizeci și patru de operații au fost înregistrate în literatura mondială de specialitate. Se adaugă două cazuri neraportate până acum, ceea ce ridică totalul la 36. Trecerea în revistă a acestor 36 de cazuri confirmă convingerea că hemicorporectomia este o alternativă umană și etică la suferința îngreunată de o boală malignă avansată, dureroasă și rău mirositoare, care nu poate fi tratată prin mijloace convenționale. Deși ratele de vindecare nu sunt substanțiale, cele mai bune rezultate sunt raportate la paraplegicii cu ulcere de decubit intratabile cu sau fără malignitate. Reabilitarea este prelungită și costisitoare. Majoritatea supraviețuitorilor au fost readuși la ocupațiile de dinainte de operație sau la alte activități lucrative.